Medžlis Islamske zajednice (MIZ) Sarajevo će u okviru projekta “Putevi islama” nuditi javnosti edukativne sadržaje o našoj vjeri, tradiciji i kulturi. Na youtube stranici je objavljen serijal “Islamska tradicija Bošnjaka” gdje su imami tretirali tradicije, običaje, navike, materijalno i nematerijalno kulturno naslijeđe iz svakodnevnog života, govora, vremena i prostora u kojem žive.
Prva epizoda koju predstavljamo govori o simbolici polumjeseca i zvijezde, a izlagači; Miralem-ef. Babajić i hfz. Abdusamed-ef. Podojak su vođeni kur’anskim činjenicama i historijskim kontinuitetom govorili o utemeljenju ovog simbola i njegovoj prisutnosti.
Svaki narod ima svoje simbole sa kojima se poistovjećuje. Jedan od najčešćih simbola sa kojim se poistovjećuju muslimanski narodi, a kojeg nalazimo na zastavama diljem svijeta, jeste polumjesec i zvijezda.
Ako pogledamo kako su se ti simboli razvijali kroz historiju, možemo vidjeti da su muslimani uglavnom na svoje bajrake stavljali određene kur’anske citate, kao što je ajet u kojem se govori o Allahovoj dž.š. pomoći i blizini pobjede ili dijelove šehadeta, što i jeste specifičnost muslimana u odnosu na druge narode.
Vremenom su se ovi simboli prilagođavali i mijenjali svoje forme, uz uvažavanje tradicija naroda koji su prihvatali islam. Onaj simbol koji je do danas najčešći jeste polumjesec i zvijezda koja uglavnom ima pet krakova.
Kako prenosi Ibn Hadžer el-Askalani, polumjesec je prvi put kao simbol istaknut za vrijeme Muhammeda a.s., kada je on Sad ibn Malika poslao kao izaslanika i dao mu jedan bajrak koji je imao polumjesec.
Polumjesec možemo naći i kod nogih naroda koji su ga isticali kao oznake na svojim uniformama, bajracima i novcu.
Iz poštovanja prema Allahovom dž.š. imenu, ovaj simbol se uzimao kao nešto što predstavlja šehadet. Polumjesec vezujemo za prvi dio šehadeta, svjedočenje da nema boga osim Allaha, što sugeriše da sve ono što je na svijetu veliča Allaha dž.š.
Zvijezda, s druge strane, simbolizira Muhammeda a.s. koji se pet puta pominje u Kur’anu, ali i kad pogledamo njegovo ime napisano na arapskom jeziku, ono ima izgled zvijezde.
U Kur’anu Časnom na 36 mjesta nalazimo riječi prvog dijela šehadeta (tehlila). Ove riječi povećavaju vjerovanje i iskrenost kod čovjeka, izgovarajući ih ljudska srca se smiruju, kako se to spominje u suri Er-Rad.
Sva simbolika o kojoj govorimo ima utemeljenje u Objavi. Gospodar u suri Isra govori kako Njega veliča sve ono što je na nebesima i na zemlji, a pomenuti simbol sugeriše upravo veličanje Njega kroz riječi šehadeta.
I u sufijskoj tradiciji izgovaranje tehlila se dešava tokom pokreta tijela koji imaju polukružni smjer i dok se stoji u polukrugu, što naglašava pomenutu simboliku polumjeseca.
Ono što je značajno za bosanskohercegovačke muslimane je da se ovaj simbol i na ovim prostorima koristi u kontekstu podsjećanja na šehadet. O tome je pisao Fehim ef. Spaho, koji je u svom radu o našim zastavama podsjetio na zastavu Ali-paše Rizvanbegovića na čijoj su zastavi bili i šehadet i pomijesec sa zvijezdom.
Ustavom IZ u BiH (20.,21.,22. član) je propisan izgled našeg bajraka koji na zelenoj podlozi sadrži polumjesec i zvijezdu bijele boje.