Iz Preporodove arhive: Naše življenje sunneta Muhammeda, a.s.

U toku 17. manifestacije Dani o Allahovom Poslaniku Selam, ya Resulallah objavljujemo izbor tekstova o Muhammedu, a.s., koji su u proteklom periodu objavljivani u IIN Preporod.

Piše: prof. dr. Zuhdija Hasanović

U ovom prigodničarskom ozračju kada smo sretni što smo dočekali 1.000. broj glasila koje nas informira o našim aktivnostima, o uspjesima, pozitivnim rezultatima, ali i problemima i krizama; o našoj Zajednici, ali i o dešavanjima među muslimanima širom svijeta, te nas ne samo intelektualno, nego duhovno i moralno snaži i čini nas iz broja u broj boljima moramo istovremeno biti samokritični i odgovorno propitati naše stanje, koliko smo svjesni svoje uloge kao Bošnjaka / Bošnjakinje u  postagresijskom periodu, a da ne govorimo o ulozi Božijeg namjesnika koji uspostavlja red na Zemlji. 

Šta je sunnet?

Gornjim pitanjem želimo samo da se zapitamo koliko smo na tragu Sunneta Božijeg Poslanika, s.a.v.s., budući je on cjelokupni sistem življenja, koji nas svojim smjernicama duhovne, moralne, intelektualne, socijalne naravi poput Nuhove, a.s., lađe sigurno vodi kroz uzburkane valove naših života, koji detektira naše slabosti (pasivnost, sebičnost i kukavičluk, pesimizam, osjećaj besperspektivnosti), ali i zloslutnje i loše namjere onih koji nam ne žele dobro, te ukazuje na načine kako da ih prevaziđemo.

Sunnet je najidealniji način življenja ljudskog bića koji je poznat u povijesti čovječanstva. Takav je, jer ga je živio čovjek s duhovnim, moralnim, psihičkim, intelektualnim, tjelesnim i svim drugim osobinama koje su kod njega dosegle ljudski maksimum i savršenstvo, a rezultat su realiziranja Božije nadnaravne, nepromjenjive i vječne Riječi, koja mu je objavljena i  kojom je bio nadahnut! Tako je Muhammed, a.s., bio pravedni vladar, vispreni vojskovođa, besprijekorni imam, idealni suprug, brižljivi otac, korektni punac, uzorni odgajatelj koji je odgajao iste takve pojedince.

Poslije svih iskušenja, borbi i izazova, kada je doživljavao trijumf  islama, kada je uspio promijeniti sve oko sebe, ljude, svijet, a sam je ostao isti, jednostavan i skroman, ušetao se u Mekku, bez trunke oholosti i gordosti, štaviše, glava mu je bila toliko spuštena, “glava koja je doticala Arš”, da je dodirivala sedlo jahalice.

Jednom riječju, svojim životom Muhammed, a.s., pokazao je nevjerovatne  domete čovjeka.

Muhammed, a.s., je čovjek koji je životu vratio smisao, živim bićima njihov dignitet i dostojanstvo, a svemu ostalom stvarnu ulogu i vrijednost. Zbog toga je bio neizmjerno voljen i pomno posmatran od svojih ashaba, koji su nastojali da svaki njegov postupak inkorporiraju u svoje praktične živote.

Življenjem uzornog života Božijeg Poslanika, s.a.v.s., (Sunnet Resulillah) koji predstavlja uvođenje reda i sistema u osobni, porodični i društveni život mi se uključujemo u Sunnetullah – neizmjenjivi, vječni Allahov Zakon i sistem u kosmosu.

Sunnet u našem životu

Kada saznamo da je ime Muhammed najpopularnije u islamskom svijetu, da ime našeg dragog Poslanika svakodnevno bar 81 put spomenemo obavljajući dnevne namaze, da se neprekidno u ezanima s jednog kraja zemaljske kugle do drugog prolama ime posljednjeg Božijeg Poslanika, s.a.v.s., “da ljubav prema Muhammedu, a.s., kola kroz biće muslimana poput krvi”, sve ovo nas čini sretnim i daje nam osjećaj da Božiji Poslanik, s.a.v.s., ne prožima samo naše emocije, nego je itekako prisutan u našim životima.A da li je zbilja tako?!

Brojni su izazovi i problemi koji nas spriječavaju da dosljednije živimo Sunnet Muhammeda, a.s. Od duha (post)modernizma, koji prožima cjelokupni život, a u kojem nema mjesta za vjeru i tradiciju, jer se smatraju anahronim i prevaziđenim, podređivanja svega materijalnim vrijednostima, te se sve što smeta i stoji na tom putu odbacuje, pa i hidžab jer se vrlo često sukobljava pravilima oblačenja na poslu, preko pritiska asimilacije, kada muslimani, posebno oni koji žive u sredinama s nemuslimanskom većinom, moraju  svakodnevno potvrđivati postojanost svoje vjere ili je se odreći radi sekularnog načina života, pa između ostalog, nailaze na problem konzumiranja halal hrane, javnog obrazovanja koje ne uvažava islamske vrijednosti i sl. Također, ono što je osobenost našeg vremena jeste invazija tehnologije, kada nam je omogućena apsolutna razmjena informacija, fotografija i svih drugih sadržaja, bez obzira na njihov kvalitet.  Kako muslimani danas da ispoštuju Sunnet Poslanika, s.a.v.s., da npr. ustegnu pogled od provokativnih fotografija žena kada se one pojavljuju čak i na mobilnim telefonima dok čitamo vijesti?!

Da li u našim životima uspijevamo prevazići ove izazove?

Kada govorimo o prisutnosti uzornog načina života Muhammeda, a.s., u našim životima onda time mislimo na njegovo postojanje na nekoliko razina:

  • Znanje. Posjedovanje pouzdanih i vjerodostojnih informacija o uzornom životu Muhammeda, s.a.v.s.  Danas je lahko doći do hadisa Božijeg Poslanika, s.a.v.s., pa i u prijevodu na bosanskom jeziku, ali je problem što ne znamo da li ih možemo koristiti (zbog moguće nevjerodostojnosti) i što se često ograničimo samo na njihovo iščitavanje, a ne činimo korak dalje ka njihovom razumijevanju i prakticiranju;
  • pravilno razumijevanje. Vrlo je bitno otkriti razlog takvog ponašanja Božijeg Poslanika, s.a.v.s., te da li je ono univerzalnog karaktera i obavezujuće za sve muslimane, bez obzira na vremenske i prostorne odrednice, ili je rezultat konkretnih prilika u kojima je djelovao Muhammed, a.s., i promjenjivog je karaktera. Potom, neophodno je paziti na prioritet i redoslijed u izvršavanju Sunneta s obzirom na njegovu važnost. Besmisleno je npr. insistirati na pijenju vode sjedeći, a koristiti se mitom u poslovanju s drugima; održavati čistoću odjeće, a zapostavljati nečistoću duše; iskazivati svoju pažnju prema životinjama, a zlostavljati suprugu i djecu; obraćati pažnju da ne uđemo lijevom nogom u džamiju, a uopće se ne brinuti ako plugom uđemo u komšijinu zemlju;
  • uvjerenje da je to najbolji mogući stil življenja i da njime osiguravamo kvalitetan naš osobni, porodični i društveni život;
  • prožimanje naših emocija, misli, svijesti i savjesti Sunnetom Božijeg Poslanika, s.a.v.s., na način da ga prihvatamo kao temeljni referentni okvir, da naš cilj života, naše želje, nastojanja kreiramo shodno Poslanikovim, s.a.v.s., uputama, u duhu njegovih riječi: “Niko od vas neće biti pravi vjernik dok mu njegovi prohtjevi (hevahu) ne budu slijedili ono što sam donio!” (En-Nevevi) 
  • navika da redovno i istrajno prakticiramo ono što je radio Božiji Poslanik, s.a.v.s., tako da to postane dio nas, naša priroda. Ummu Habiba, majka pravovjernih, je jednom čula Božijeg Poslanika, s.a.v.s., kako kaže “da se osobi koja svakodnevno klanja 12 rekata namaza sagradi dom u Džennetu” (Muslim), pa nikada do svoje smrti nije propustila klanjati dvanaest rekata pritvrđenog sunneta. I ne samo ona, nego i svi prenosioci ovog hadisa od nje;
  • izgradnja unutarnjeg poticaja, želje i potrebe da ovaj uzorni način života promoviramo na primamljiv i atraktivan način kako bi bio poželjan svakoj osobi, smatrajući najvrjednijim činom koji možemo učiniti – usmjeriti čovjeka Pravim putem.

Najbolje sami sebe možemo procijeniti na kojoj smo razini slijeđenja Sunneta Božijeg Poslanika, s.a.v.s., kojeg je ono intenziteta i da li je ujednačeno. 

Naše stanje možemo mijenjati samo mi! Ko može donijeti novi kvalitet životu čovjeka ako ne onaj koji je svjestan Boga, svoje pozicije na Ovom svijetu i slijedi najidealniji način življenja?! Muslimani se trebaju trgnuti iz letargije i beznađa i razvijanjem svojih potencijala koje imaju na pojedinačnom i kolektivnom planu izgrađivati bolju budućnost ne samo za sebe, sljedbenike islama, nego za cijelo čovječanstvo.

Kako intenzivnije živjeti Sunnet Božijeg Poslanika, s.a.v.s.

Ne postoji čarobni lijek koji bi momentalno promijenio stanje muslimana u svijetu, ali slijedeće preporuke, ako bi se istrajno primjenjivale, s Božijom pomoći, mogle bi donijeti značajne rezultate:

  1. Konstantno stjecati znanje. Učiti Kur’an uz prijevod i nastojati proniknuti u značenje teksta, a ako to nismo u stanju konsultirati se sa svojim imamom. Čitati korisnu literaturu, a posebno životopise Muhammeda, a.s., i zbirke hadisa.  Što više znamo o Poslaniku, s.a.v.s., više ćemo ga voljeti i više nastojati da ga slijedimo;
  2. što temeljitije obavljati osnove islama (namaz, post, zekat, hadždž). Unutar namaza biti što skrušeniji, postiti cijelim svojim bićem, kroz zekat čistiti se ne samo finansijski, nego i moralno, što ranije i savjesnije obaviti hadždž;
  3. biti što profesionalniji u poslu kojim se bavimo. Muhammed, a.s., govori da muslimana krasi preciznost, pravovremenost, izvrsnost: “Allah doista voli da ono što radite dovedete do perfekcije!” (El-Bejheki)  Time ne samo da unaprjeđujemo posao ustanove / firme u kojoj radimo nego na najbolji način promoviramo islamske vrijednosti;
  4. nastojati što više vremena provoditi u pobožnom društvu, među karakternim, poštenim, obrazovanim osobama i s njihovim porodicama, čime umanjujemo naše slabosti, a povećavamo potencijale i razvijamo povjerenje na kojem se temelji svaki kolektivni rad.

Nepokolebljivim slijeđenjem Sunneta Božijeg Poslanika, s.a.v.s., uspostavljamo red, sistem i pravdu na Zemlji, razvijamo korektne odnose i uvažavanje među ljudima, povjerenje, saosjećanje i samilost među muslimanima, lijepu i ugodnu atmosferu unutar porodice i duhovnost,  moralnost i perfektnost u našim osobnim životima.

Bez obzira na sve poteškoće i izazove muslimana je svakim danom sve više i iz dana u dan poboljšavaju stanje u kojem se nalaze. Pitanje je samo da li mi ubrzavamo ovaj proces ili ga usporavamo?!

                                                                           

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter