Islamske teme: Profesor Hasani o principima izvedenim iz islamskog prava

U Baščaršijskoj džamiji u Sarajevu 21. novembra je održana treća tribina “Islamske teme” koja se realizuje u okviru aktivnosti “Edukacija u sarajevskim džamijama”.

Predavanje je održao prof. dr. Mustafa Hasani, predavač na Fakultetu islamskih nauka.

U uvodnom dijelu je podsjetio na činjenicu da je čovjek je nosilac odgovornosti, a odgovornost se uvijek vezuje za određena prava ili slobodu izbora. O tome svjedoče i ajeti koji opisuju reakciju meleka na postavljanje čovjeka kao namjesnika na zemlji.

Pojašnjavajući neke principe koji su izvedeni iz islamskog prava, dr. Hasani se osvrnuo na važnost vođenja računa o vrednovanju nečijih kompetencija prilikom imenovanja na određene funkcije.

– Abdullah ibn Mes’ud je bio čoban, a hazreti Omer ga postavlja kao namjesnika u Kufi. Poruka je ovo da se trebamo voditi po ličnim vrijednostima, a nikako po porijeklu ili ambijentu u kojem su ranije živjeli ili djelovali – poručio je Hasani.

Jedan od važnih principa je čuvanje ljudskog dostojanstva, pa se predavač osvrnuo na primjer koji oslikava taj princip.

– Iz naše povijesti možemo zaključiti to da se među muslimanima nikad nije uspostavio koncept slavljenja pobjede nad nemuslimanima, nego se slave dani dolaska islama na određeni prostor. Pogledamo li druge narode, vidjet ćemo sasvim drugu paradigmu; historijsku i kulturnu. Riječ je o slavljenju pobjede nad protivnikom. Ovo izvire iz islamskog učenja o ljudskom dostojanstvu – podsjetio je.

Pravda kao princip, podsjetio je Hasani podrazumijeva stavljanje u drugi plan strasti, interese ili naklonost prema nekome.

– Značajno je osvrnuti se i na kur’anski princip pravde. Allah dž.š. nas poziva da ne podliježemo strastima kada je u pitanju nepravedan odnos prema određenim ljudima zbog vlastitog interesa ili interesa nekog ko nam je blizak – pojasnio je.

Princip slobode vjere i zaštite imovine su, također, principi izvedeni iz islamskog prava. Prema riječima predavača, oni su uglavnom vezani za odnos prema drugome.

– Kur’anska poruka kojom se ističe da u vjeri nema prisile ima svoje praktično slijeđenje kroz historiju. Kad pogledamo klasični prediod, prije pojave islama je vrijedila krilatica “Čija vlast, njegova je vjera.” Već iz Medinskog ustava Poslanika a.s. čitamo principe o slobodi vjere i zaštiti imovine, u odnosu prema Jevrejima. Imamo i povelju kojom hazreti Omer garantuje svim stanovnicima Jerusalema slobodu vjere, zaštitu imovine, te pravnu autonomiju. Tragom tih dokumenata, možemo govoriti i povelji Mehmeda Fatiha – ukazao je profesor na neke historijske detalje.

U temelju svih pomenutih principa je povezanost osjećaja vjere sa praksom činjenja dobra

– Jedna od čestih konstrukcija u Kur’anu je “vjerovati i činiti dobro”. Prema tome, glavni motiv za činjenje dobra se crpi iz vjere. Riječ je o radu za koji se ne očekuje neka nagrada – zaključio je prof. dr. Mustafa Hasani.

Facebook
Twitter