Search
Close this search box.

Islamske teme – mr. Malik-ef. Šljivo o propisu mehra

Osmo predavanje u okviru tribine “Islamske teme” u organizaciji Medžlisa Islamske zajednice (MIZ) Sarajevo 11. februara 2022. godine održao je mr. Malik-ef. Šljivo.

Govoreći o propisu vjenčanog dara (mehra) govorio je o njegovom razumijevanju u različitim historijskim okvirima; od vremena Poslanika a.s., preko mišljenja različitih pravnih škola, do bosanskohercegovačkog konteksta.

Kada je riječ o bračnom pravu kod muslimana Bosne i Hercegovine, mr. Šljivo je istakao kako su u prediodu između dva svjetska rata, te za vrijeme Drugog svjetskog rata određeni šerijatsko-pravni propisi imali državnu sankciju, jer su šerijatski sudovi bili u odjeljenju redovnih građanskih sudova. Oni su u tom periodu uređivali lični status, brak, porodicu, nasljeđe i zadužbine muslimana.

Nakon Drugog svjetskog rata i ukidanja šerijatskih sudova, popisi šerijatskog bračnog i nasljednog prava gube praktični značaj. Tako su, kako je podsjetio mr. Šljivo, vjenčanja sa područja prava prešla u sferu morala, te poprimila karakter vjerskog obreda.

Takva postavka se svakako odrazila i na pitanje mehra koje u pomenutim okolnostima pripada domenu morala i dobre volje supružnika, bez obzira na činjenicu da se on upisuje u knjigu vjenčanih.

Istakao je kako se, na osnovu analiza i stručnih tekstova objavljivanih u časopisima Hikmet, Gajret, El-Hidaje, Glasnik IZ i Novi Behar, primijeti kako se u brojnim praktičnim slučajevima instituciji mehra prilazilo samo formalno.

  • Pojedini šerijatski propisi postaju dio muslimanskih običaja; što je dovelo do toga da se neki od njih strogo poštuju, a drugi postaju samo forma – kazao je mr. Šljivo.

Ukazujući na smisao mehra, mr. Šljivo se referirao na mišljenja različitih autora, pa je podsjetio kako se prema mišljenju Mehmeda Begovića smisao mehra ogleda u materijalnoj neovisnosti supruge; dok Ibrahim Džananović to definira kao materijalnu zaštitu žene.

U pomenutom kontekstu naveo je i mišljenje prema kojem se darovanjem poklona ostvaruje određeni nivo bliskosti među supružnicima, kao i mišljenje prema kojem je smisao mehra dodatna potvrda i obznana braka.

Uz osvrt na predmet mehra, mr. Šljivo je predstavio konsenzus mišljenja islamskih učenjaka po ovom pitanju.

  • Svi se islamski učenjaci slažu da predmet mehra može biti svaka imovina koja je dozvoljena muslimanu, a koja je u prometu i posjedovanju, pokretna ili nepokretna, kao i imovinska korist. Mehr treba da bude tačno definisan, uređen, odnosno, nešto što je poznato, jasno i što ima materijalnu vrijednost – kazao je mr. Malik-ef. Šljivo.

Program tribina “Islamske teme” će se prema planu rada MIZ Sarajevo realizirati na sedmičnom nivou do mjeseca ramazana.

Narednog petka, 18. februara predavanje će održati profesor Mustafa Spahić.

(Nedim Gondžić/medzlis-sarajevo.ba)

Facebook
Twitter