Mubarek ramazansko vrijeme, božanska snaga Kur’ana i Poslanikov, a.s., sunnet pokreću nevjerovatnu energiju u svima, mobiliziraju milione ljudi u želji za vlastitim poboljšanjem, preobrazbom na bolje, povežu zajednicu vjernika u odlučnosti da slijede Zov vječnosti koji nas čuva od svih slabosti i iskušenja – naglasio je muftija sarajevski prof. dr. Nedžad Grabus kazujući hutbu u Istiklal džamiji u Sarajevu.
Muftija Grabus je rekao kako ćemo nakon dva ramazana u kojima su bile znatno umanjene aktivnosti u džamijama, uslijed pandemije, imati priliku doživjeti ramazan sa svim njegovim ljepotama i radostima iftara, teravija, mukabela i zajedničkih ibadeta.
– Ramazansko vrijeme prava je blagodat za ljudske duše koje žele čuvati najčvršću vezu i povezanost s Gospodarom svjetova. U islamskom učenju i konceptu vremena postoje trenuci, dani, noći i mjeseci koji imaju posebnu, blagoslovljenu vrijednost. Vrijeme kao protok događaja bitno je obilježje prolaznosti, materijalnosti i stvorenosti. Osnovna karakteristika stvorenog svijeta je prolaznost i nestajanje – rekao je muftija Grabus.
Čovjek kao prolazno biće nastoji spoznati svoj smisao postojanja i života na dunjaluku, istaknuo je muftija.
– Još u Džennetu šejtanska vesvesa je zavodila čovjeka, Adema, uobraziljama da može biti »vječan« i imati neprolaznu vlast. Allah, dž.š. kaže: „Šejtan ga stade nagovarati, rekavši: »Ademe, hoćeš li da te uputim na drvo vječnosti i vlast koja neće propasti?“. (Ta-ha, 120.) Lahkomisleni čovjek se često povede za šejtanskim uobraziljama. U ljudskoj povijesti puno je primjera i pokušaja da čovjek pronađe eliksir ili napitak vječnosti koji će mu omogućiti što duži, ako ne trajni, život na Zemlji – naveo je Grabus.
Čovjek kao najljepše biće može biti i najponiženije biće na dunjaluku, dodao je muftija. Kompletan islamski način života i pogled na svijet ima duhovnu energiju i snagu koja nam daje velike mogućnosti za razvoj karaktera koji nas čini otpornim na životne oluje i ostavlja smirenim i skrušenim u svim blagodatima koje nam Allah, dž.š., daruje, naglasio je.
– Ramazan je poseban mjesec u islamskom vjerničkom životu. To je mjesec dvije najveće radosti podarene ljudskom rodu: objava Časne Knjige, Kur’ani-kerima koja u sebi sadrži uputu (huda) i bušra (radosne vijesti) i poslanstva Muhammeda, a.s., čija je misija započela i obznanjena za više od osamnaest hiljada svjetova u ovom mubarek mjesecu. I Objava i poslanstvo obznanjeni su u ramazanu. Te dvije radosti potpuno su preobrazile svijest ljudi, promijenile svijet i potakle novi civilizacijski tok, obilježen učenjem o Tevhidu, iskrenoj i čistoj vjeri u Jednog Boga, Stvoritelja, Objavitelja, Suca, Darovatelja života i smrti. Sićušni čovjek osjetio je Milost i Samilost Gospodara svjetova, jer je došlo do susreta nebeske poruke i zemaljske čežnje kako bi izbjegla i prevazišla ništavilo – rekao se, dodavši da se zato radujemo ramazanu kao kondenziranom vremenu u kojem imamo radosti Kur’ana, Poslanika, a.s., koji nas uče i vode ka duhovnom usavršavanju.
U ljudskoj civilizaciji postoji puno različitih oblika posta, prehrambenih dijeta i sustezanja od konzumiranja hrane, pića i odavanja strastima, a post je u islamskom učenju ibadet kojeg je Allah, dž.š., darovao ljudima u svim fazama slanja Božijih poslanika, a.s.
– Allah, dž.š., u Kur’anu kaže: „O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan i onima prije vas – da biste bili sačuvani, da biste bili svjesni svoje odgovornosti.“ (El-Bekara, 183.) Post o kojem Allah, dž.š. govori u Kur’anu je propisan vjernicima, istovremeno je blagodat i za tijelo, duh, mentalno zdravlje i uspostavljanje stabilnih društvenih odnosa. Ramazanski post za punoljetnu, zdravu, slobodnu osobu je obaveza, to nije pitanje vlastitog izbora, ako svjedočimo vjeru u Allaha, dž.š., i poslanstvo Muhammeda, a.s. Fikhski propisi posta su veoma jednostavni i razumljivi svim ljudima. Posti se od rane zore do zalaska sunca, susteže se od konzumiranja hrane, pića i svih strasti. Muhammed, a.s., nas je savjetovaoda s postom poboljšavamo svoje zdravlje kazavši: „Postite bit ćete zdravi!“ Brojne su zdravstvene blagodati posta na ljudski organizam. O tome postoje značajna istraživanja koja govore o nužnosti i važnosti posta za zdravlje. Kada se odlučujemo za post mi vjerujemo Našem Stvoritelju da je za nas propisao ibadete i propise koji su najbolji za čovjeka, jer Stvoritelj zna najbolje svoje stvorenje. Zato je post najprije izraz vjere u Allaha, dž.š., a onda možemo govoriti o različitim blagodatima samoga posta, zdravstvenom, duhovnom, društvenom – naglasio je.
Puno teži aspekt posta od sustezanja od konzumiranja hrane i vode jeste duhovno čišćenje i duhovni rast kroz post, potcrtao je muftija Grabus.
– U arapskim izvorima post se definira na sljedeći način: „Post je pročišćenje, čišćenje i purifikacija duše od niskih poriva i loših osobina.“ Prva osobina posta jeste da se čovjek može sustezati od lošeg govora, to jeste post šutnjom. U iskušenju koje je prolazila hazreti Merjema, nakon što je rodila Isaa, a.s., Allah dž..š., savjetuje hazreti Merjemi post šutnjom i prestanak komunikacije s ljudima. Zato je post šutnjom preporučljiv svima nama o stvarima koje ne znamo ili ne razumijemo na osnovu kur’anskog ajeta: „Doista sam se zavjetovala Svemilosnom na post, odnosno šutnju i sustezanje od govora!“ (Merjem, 26.) Muhammed, a.s., je upozoravao sve postače koji griješe tokom posta, kao i sve klanjače koji samo formalno obavljaju namaz kazavši: „Neki će postači od posta imati samo glad i žeđ, a neki će klanjači od namaza imati samo bdijenje i umor.“ Naš Učitelj, časni Poslanik, a.s., pitao je svoje ashabe znaju li značenje termina el-muflis, bankrot? Ashabi odgovoriše: ‘U bankrotu je osoba koja nema ni novca ni sredstava za život. ’Poslanik, a.s., reče: ’U osobnom bankrotu je čovjek iz mog ummeta koji će doći na Sudnji dan s namazom, postom, zekatom i hadžom, a nekoga je uvrijedio, nekog je potvorio, nekog je pokrao, nekom je krv prolio, pa svakom od njih da dio svojih dobrih djela, a ukoliko mu nestane dobrih djela prije nego što im se oduži, bit će mu pridodani njihovi grijesi, a zatim će biti kažnjen vatrom” – naveo je Grabus, naglasivši da nam navedeni hadis treba služiti kao opomena i upozorenje da nastojimo što više uljepšati svoje ibadete i moliti Allaha da budemo iskrene sluge kojima će se smilovati, ukabuliti ibadete i sačuvati nas od grijeha, formalnosti i pukog pijetizma koji vodi u bankrot na Budućem svijetu.
Kada zapostimo, učimo i slušamo Kur’an, razmišljamo o Allahovim, dž.š., uputama, sjećamo se Gospodara svjetova, činimo zikr i nastojimo činiti dobra djela, idemo putem kojim nas je podučio Poslanik, a.s.
– Na ovaj način obnavljamo svoje duhovno stanje, obnavlja se i zajednica vjernika, podmlađuje se ummet Muhammeda, a.s., jer Kur’an je vječna Božija Riječ, mlada i obnavaljajuća svim generacijama. Mubarek ramazansko vrijeme, Božanska snaga Kur’ana i Poslanikov, a.s., sunnet pokrenu nevjerovatnu energiju u svima nama, mobiliziraju milione ljudi u želji za vlastitim poboljšanjem, preobrazbom na bolje, povežu zajednicu vjernika u odlučnosti da slijede Zov vječnosti koji nas čuva od svih slabosti i iskušenja – rekao je muftija sarajevski.
Svi postači se nadaju nagradi ulaska u Džennet kroz posebnu kapiju „Rejjan“, istaknuo je muftija, zato se iskreni vjernice nikoga ne boje osim Allaha, dž.š., niti tuguju za prolaznim dunjalučkim materijalnim vrijednostima ili izgubljenim društvenim ili političkim pozicijama koje daju lažni privid važnosti.
– U svijetu punom nesigurnosti, duhovne uznemirenosti, svijetu punom nasilja, fizičkog i verbalnog, ratova, političke i ekonomske neizvjesnosti mjesec ramazan je Božija blagodat za svakog pojedinca da putem posta i drugih ibadeta osnaži vjeru u Allaha, dž.š. Rezultat te snage i sigurnosti bit će puno povjerenje i pouzdanost u Gospodara svjetova. Samopoštovanje koje se gradi na takav način može mijenjati pojedince, skupine, zajednice i narode. To nam svjedoči misija Muhammeda, a.s. Svemogući Allahu osnaži nas Svojom snagom da mijenjamo stanje u Bosni i Hercegovini na bolje – poručio je Grabus.
Također, govorio je i o tradiciji ramazana u Sarajevu, Bosni i Hercegovini i među Bošnjacima, naglasivši da je puna lijepih sunneta iadeta koji su dio muslimanske posebnosti i običajnosti.
Hafiske mukabele i mukabele u sarajevskim džamijama su najsnažniji štit zajedničke duhovne povezanosti, istaknuo je muftija Grabus.
– Učimo dove za sebe, naše najbliže, roditelje, djecu, braću i sestre da Allah, dž.š., bude zadovoljan s nama, da nam podari zdravlje i da lahko ispostimo mjesec ramazan. Nije lijepo vjernicima koji ne mogu postiti to javno pokazivati. Ne osuđujmo olahko one koji nisu obasjani Svjetlom Upute ako ne poste, radije učimo dove i molimo Allaha, dž.š., da ih uputi, jer samo On daje uputu. Mjesec ramazan je posebno blagoslovljeno vrijeme u kojem je važno snažiti naše međusobne odnose, graditi poštovanje i uspostavljati saradnju jednih s drugima. Islamska zajednica je naša zajednička duhovna snaga i sigurnost, džemat je temelj Islamske zajednice. Hafizi, hafize, imami, hatibi, muallimi i muallime, mutevelije i vrijedni aktivisti su vaši prijatelji i s vama će biti svaki dan uz ramazan. Pomozite im draga braćo i sestre da sve naše planirane aktivnosti realiziramo u bratskoj atmosferi – poručio je u hutbi muftija sarajevski prof. dr. Nedžad Grabus.