Mubarek noć Lejletu-l-berat, po Takvimu Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, nastupa večeras s akšamom. Ova mubarek noć ima više imena, noć polovine ša’bana, noć oprosta, noć oslobođenja, noć izlaganja djela, noć rasporeda i odluke.
Prema časnome hadisu, naziv ove noći je “Nisfu-š-Ša‘ban”, što znači polovina mjeseca ša’bana. Obilježava se i kao noć u kojoj meleki počinju pisati sudbinu čovječanstva i svakog čovjeka pojedinačno za narednu godinu, a u tradiciji bosanskih muslimana poznata je i kao noć oprosta, sudbine i želja.
Ova odabrana noć u hadisima, predajama Poslanika Muhammeda, a.s., spominje se kao noć u kojoj Uzvišeni Allah dž.š. određuje ljudske sudbine, ljudske živote i njihovu nafaku, a u nekim hadisima se spominje da u ovoj noći Allah, dž.š., prašta ljudima grijehe.
U Kur’anu se ova noć spominje u poglavlju Ad-Duhan (Dim) u kojoj Allah, dž.š., kaže da je to blagoslovljena noć u kojoj Bog određuje sve svoje odredbe. Lejletu-l-berat znači oslobađanje, čišćenje. Allah, dž.š., u toj noći oslobađa od grijeha veliki broj ljudi. Tradicionalno muslimani ovog podneblja mubarek noći provode učeći Kur’an-i-Kerim, klanjajući nafile uz zikr-često spominjanje i veličanje Gospodara, kao i upućivanje dova Svemilosnom.
O važnosti ove noći za Preporod.info govori Senaid Isaković, imam ilidžanskog džemata Lužani, koji je pojasnio zbog čega večerašnja noć spada u četiri odabrane noći u islamu. Navodi i da postoje hadisi Allahovog Poslanika, a.s., na osnovu kojih se može zaključiti da se radi o mubarek noći u kojoj Uzvišeni Allah, dž.š., s posebnom milošću gleda Svoje robove.
Hazreti Aiša, r.a., prenosi: “Allahov Poslanik, a.s., je jedne noći klanjajući noćni namaz toliko dugo ostao na sedždi da sam pomislila kako je umro. Ustala sam, dodirnula mu kažiprst, a on se pomače i podiže glavu sa sedžde. Kada je završio namaz rekao mi je: ‘O Aiša, o Humejra! Da li si pomislila da te je Allahov Poslanik, a.s., obmanuo?’ Rekoh: ‘Ne, tako mi Allaha, Allahov Poslaniče, nisam to pomislila, nego sam pomislila da si umro zato što si dugo ostao na sedždi.’ Poslanik, a.s., tada reče: ‘A znaš li ti koja je ova noć?’ Rekoh: ‘Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.’ On reče: ‘Ovo je noć polovine šabana. Uzvišeni Allah večeras pažljivo promatra Svoje robove i oprašta onima koji traže oprost i obasipa Svojom milošću one koji milost mole. Bez ičega ostavlja samo one koji mrze druge (zle osobe).'”
– Ovu noć nazivamo i noć oprosta, noć oslobođenja, noć izlaganja djela, noć rasporeda i odluke, noć kada meleki koje Uzvišeni Allah dž.š. šalje pišu ljudske sudbine i otvaraju knjige kolektivno čovječanstvu, ali i individulano svakom čovjeku. Allah dž.š. je ovu noć učinio posebnom i ona nam je na neki način navjestitelj mjeseca ramazana. Ni u jednom mjesecu Poslanik s.a.v.s. nije postio više dana dobrovoljnog posta kao u mjesecu šabanu. To je pripremanje fizičko i psihološko za ramazan koji je poplava Allahove milosti. On je isuviše bitan mjesec u našem životu da bi ga dočekali nespremnog. Osim što ova noć nagovještava ramazan, bitna je jer se u toj noći otvaraju knjige sudbine čovjeka – kaže ef. Isaković.
Dodaje da se Lejletu-l-berat od drugih mubarek noći razlikuje po tome što je jedan od njenih naziva “Noć oprosta”.
Muhammed, a.s., kaže: “U noći polovinom šabana Uzvišeni Allah oslobađa od vatre veći broj osoba nego što ima dlaka u vuni Benu Kelbovog stada”. Benu Kelb je bilo pleme koje je imalo najveći broj ovaca. Allahov Poslanik, a.s., je zapravo želio reći da u ovoj noći Uzvišeni Allah, dž.š., prašta velikom broju ljudi i žena.
Međutim, čak i u ovoj noći Allah ne gleda (neće oprostiti) u idolopoklonika, onoga čije srce je ispunjeno zlobom, onoga ko prekida rodbinske veze, onoga ko iz ponosa i oholosti spušta svoje haljine ispod članaka, onoga ko je neposlušan prema svojim roditeljima i notornog alkoholičara.
– Mi znamo da Uzvišeni Allah nudi oprost u svim prilikama i da je Uzvišeni Gospodar onaj koji prima pokajanje. Stoga treba imati na umu da je ovo noć oprosta i noć početka pisanja kadera. Sudbinu, odnosno kader (Božije određenje) ne može ništa promijeniti osim dova. U ovoj noći čovjek treba da čini dovu Allahu. Vidimo da se nalazimo u nekom razmeđu. Čudne stvari se događaju oko nas, da je naš narod stalno u nekom strahu od vanjskog i unutrašnjeg neprijatelja. Ovo je trenutak kada čovjek treba da čini dovu za sebe, svoju porodicu, za našu domovinu za koju smo dali šehide i da se moli za Ummet Muhamemda s.a.v.s. jer, dova mjenja ono što je suđeno čovjeku. Zato je bitno da u ovoj noći insan čini dovu – navodi Isaković.
U ovoj noći, kako kaže, bitno je da se čovjek zapita za svoj odnos prema Bogu, ali i prema ljudima.
– Ova noć je noć sučevljavanja sa samim sobom. Kada čovjek vidi u čemu je pogriješio, svoj odnos prema Allahu, prema ljudima, tada bi trebao da se pokaje i moli Allaha da mu da ono što je za njega hajr (dobro) – kaže Isaković, koji navodi da muslimani treba da poprave svoj odnos prema ljudima, da se više vole i pomažu, a posebno da vode brigu o odnosu prema Allahu dž.š.
Stoga, kako kaže, poruka za Lejletu-l -Berat jeste da budemo od onih koji će u ovoj noći spoznati da imaju ono što nemaju oni koji su preselili (umrli), a to je vrijeme.
– Treba da iskoristimo to vrijeme koje je naš najvažnij kapital. Lejletu-l-Berat nam je alarm i upozorenje da se bliži mjesec ramazan, mjesec milosti, oprosta i svakog dobra. Zato, treba da budemo svjesni onogo što imamo, vremena i mjeseca ramazana, jer samo Allah dž.š. zna da li ćemo sljedeći dočekati. Dakle, da ovu noć iskoristimo na način da se suočimo sami sa sobom i pogledamo u odnos prema Bogu i ljudima, da vidimo koliko smo iskreni prema Allahu dž.š., koliko vjerujemo u Njega, te da budemo od onih koji će Mu iskreno robovati i padati na sedždu. Da pogledamo u odnos prema ljudima i budemo svjesniji da ćemo za sve odgovarati, pa najviše za hakove, da nam Rabb neće oprostiti grijehe dok nam ljudi ne halale, te da činimo tevbu, istigfar, da nam oprosti grijehe za ono što smo uradili i da ga iskreno molimo da ono što nas čeka bude hajr i dobro za nas, za naš ahiret i naš dunjaluk – naveo je Isaković.
Muaz ibn Džebel, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: “Uzvišeni Allah, dž.š., promatra Svoja stvorenja u noći poloviom šabana i oprašta svima osim mušricima i zlobnicima.”
(A.N./Preporod.info)