Muftija sarajevski prof. dr. Nedžad Grabus proglašen je ovogodišnjim laureatom Gazi Husrev-begove medrese u Sarajevu.
Naime, Gazi Husrev-beg je u Vakufnami izložio viziju o ljudima koji će biti dijelom škole koju osniva, te da će pojedinci tu privrženost potvrđivati tokom čitavog njihovog života. Svojim imenom, radom i djelima, oni potvrđuju vrijednost Medrese, obavezu uzoritosti i doprinos dobrobiti društva u kojem djeluju. Nastavničko vijeće je odlučilo da ovogodišnji laureati, zaslužni svršenici Medrese, koji su svojim radom, načinom života i društvenim djelovanjem doprinijeli i još uvijek doprinose afirmaciji Gazi Husrev-begove medrese,budu prof. dr. Nedžad Grabus, muftija sarajevski, i hafiz prof. dr. Nevad Kahteran, redovni profesor na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu.
Obraćanje muftije Grabusa na ovoj svečanosti prenosimo u cijelosti:
“Poštovani,
iskreno se zahvaljujem Nastavničkom vijeću Gazi Husrev-begove medrese i direktoru mr. Dževadu Plehu na odluci da prihvate prijedlog Komisije za obilježavanje dana škole o dodjeli priznanja za poseban doprinos afirmaciji GHM u povodu njene 488. godišnjice. Drago mi je da je i moj školski kolega, hafiz, redovni profesor Nevad Kahteran, ovogodišnji laureat. Ovo je prilika da se sjetim i rahmetli babe Muje koji me je zajedno s drugim roditeljima mojih vršnjaka “povjerio” Medresi. Moja mama Suvada je, kao i sve majke medreslija, uz svu majčinsku ljubav vodila brigu o mom školovanju. Sarajevo je postalo odredište u našim životima. U Sarajevu sam upoznao i svoju Sadiku, ovdje su nam se rodili Mustafa, Faris i Tarik.
Naša generacija je upisala Medresu 1983. godine. Te je godine bio Sarajevski proces, suđenje muslimanskim intelektualcima. To je bila teška godina za Medresu i za bošnjački narod. Generacija prije nas imala je jedno muško odjeljenje, a naša generacija imala je tri muška odjeljenja. Iz toga čitamo poruku tadašnjem režimu: “Nećete i ne možete nas slomiti!” Želim se prisjetiti svih dobrih i plemenitih muslimana i muslimanki koji su u svoje kuće i domove primali medreslije u vrijeme ramazanskih praksi, brinuli o nama kao o svojoj djeci i na taj način čuvali neraskidivu vezu Gazi Husrev-begove medrese i našeg naroda. Neka ih sve Svemogući Allah, dž.š., obaspe Svojom Milošću!
Gazi Husrev-begova medresa je najvažnije duhovno i intelektualno muslimansko središte u Evropi. Ovdje je to možda nepotrebno govoriti, ali želim ipak naglasiti, kako se s ponosom možemo predstaviti u velikim obrazovnim centrima u svijetu i potcrtati da smo pohađali školu koja je osnovana 1537. godine.
Obrazovanje je u islamskoj kulturnoj i povijesnoj tradiciji u početku bilo vezano za džamiju. S ubrzanim razvojem institucija nastale su posebne škole medrese. U knjizi Globalni forum dr. Hamad Al-Kuvari piše kako su “medrese imale poseban pristup obrazovanju i bile su središta intelektualnog i obrazovnog prosvjetljenja ne samo u vjerskim naukama, već i u drugim korisnim naukama, spajajući teoriju i praksu, etičko i praktično znanje, te svjetovne i duhovne stvari. Medrese su podučavale matematici, astronomiji, astrologiji, geografiji, alhemiji i filozofiji. One su potaknule rast pismenosti širom muslimanskog svijeta u srednjem vijeku, sa stopama pismenosti uporedivim s onima u Atini u antičkom periodu. Međutim, jedan od problema s ovim školama je bio što nisu bile povezane sa strogim institucionalnim sistemom. Umjesto toga, bile su povezane s dobrotvornim zadužbinama, privatnim posjedima i osobama iz vjerskih krugova. Tradicionalne škole u arapsko-muslimanskom svijetu postepeno su postale blijedo sjećanje, kako je moderno obrazovanje preuzelo maha. Samo mali broj medresa je opstao u vidu kulturalnih ostataka koji su životarili i isušili se, nakon što nisu uspjele održati korak s korisnim novim saznanjima i prilagoditi se modernosti. Nasuprot tome, moderne škole su se širile u obliku koji je prevladavao na Zapadu, posebno u Francuskoj u devetnaestom stoljeću, nakon što je francuski parlament usvojio Jules Ferryjev zakon o općem obrazovanju, koji je postao obavezan 1956. godine.”
Ova analiza pokazuje pravu ulogu i posebnost Gazi Husrev-begove medrese koju ima u današnjem sistemu obrazovanja u Islamskoj zajednici i ukupnom društvu. Historijske i političke okolnosti u Bosni i Hercegovini bile su drugačije od onih u većinskim muslimanskim zemljama, ali je mindset, način razmišljanja u medresma i o medresama, npr. u periodu Austro-Ugarske i između dva svjetska rata u BiH, bio sličan pogledu na medrese u tadašnjim ulemanskim krugovima. Gazi Husrev-begova medresa je vjerovatno jedina islamska obrazovna ustanova u kojoj su đaci organizirali štrajk. I to štrajk s ciljem unaprjeđenja obrazovanja, i koje će biti utemeljeno na vakufnami Gazi Husrev-bega i u skladu sa zahtjevima vremena u kojem su živjeli. Gazi Husrev-begova medresa jeste nastala kao zadužbina ili vakuf Gazi Husrev-bega ali je ostala vitalna zato što je uključena u institucionalni okvir djelovanja obrazovnog sistema. Zato s ponosom danas možemo svjedočiti da je naša Medresa po standardima u vrhu obrazovanja u savremenim okolnostima u svijetu. To nas ohrabruje i daje nam nadu da će učenice i učenici Gazi Husrev-begove mdrese i dalje ponosno nositi Gazijin bajrak na polju obrazovanja i odgoja, te sudjelovati u svim procesima važnim za Islamsku zajednicu u BiH, domovinu BiH i u općim pitanjima važnim za cijeli ljudski rod.
Poštovani,
imamo slavnu prošlost, ponosni smo na velika dostignuća znanih alima, hrabrih i junačkih Gazinovaca u odbrani domovine. To nam daje stabilnost i snagu u našem djelovanju. Okolnosti su danas drugačije. Niko ne može živjeti niti preživjeti od stare slave. Sarajevo je prijestolnica nezavisne države BiH i sa svojim obrazovnim sistemom Gazi Husrev-begova medresa sudjeluje u odgoju i obrazovanju mladih generacija za budućnost muslimana i Bošnjaka, građana svijeta. Pluralno i demokratsko društvo traži stalni angažman, nova znanja i vještine, kako bismo sačuvali temeljne etičke vrijednosti na kojima je zasnovano islamsko obrazovanje. Digitalna revolucija, novi trendovi u redefiniciji same suštine čovjeka, neuroteologija, novi religijski pokreti, regionalna sigurnosna i politička nestabilnost, zahtijevaju od nas punu ozbiljnost i traganje za načinima afirmiranja i snaženja našeg muslimanskog i bošnjačkog identiteta. Uvjeren sam da će Gazi Husrev-begova medresa, njeni bivši i sadašnji učenici i učenice biti aktivni sudionici svih važnih rasprava i procesa za dostojanstven život svakog čovjeka. Molim Allaha, dž.š., da nas pomogne na tom putu!
Iskrena hvala Nastavničkom vijeću i svima vama na prisustvu današnjoj svečanosti!
(Preporod.info)